Вже більше тижня будь-хто має можливість запропонувати зміни до оновлення програм базової школи (5-9 класи) та взяти участь в обговоренні на онлайн-порталі EdEra.
За даними Міністерства освіти і науки, станом на 21 лютого, до процесу долучилося понад 600 осіб, які залишили 4858 повідомлень: пропозицій до програм та коментарі до них.
Обговорення триватиме до 24 лютого, проте відомство вже зараз виокремило 5 основних тенденцій того, що пропонують і з чим сперечаються дописувачі.
1
Якість важливіше кількості
Майже усі програми мають коментарі-нарікання з боку вчителів, що кількість завдань, які передбачені програмами, просто неможливо реалізувати за час, відведений на вивчення предмету.
Наприклад, навчальна програма з предмету “Мистецтво” у 7 класі передбачає, що діти в результаті мають вміти “виконувати сучасні вокальні твори, зокрема мовою оригіналу, створювати елементарний музичний супровід до них”, “створювати власні музичні композиції з використанням комп’ютерних технологій” тощо.
Учасники обговорення зазначають, що такі вміння та знання можна отримати лише в музичній школі або у закладах, де на вивчення музичної складової виділяється більше, ніж 1 година на тиждень.
В обговоренні “Природознавства” дописувачі пропонують виокремити час для ґрунтовного виконання проектів, скоротивши їх кількість. Зокрема, пропонується прибрати “інформаційні проекти” – орієнтовані на опис історії відкриттів – та більше часу приділити виконанню практичних проектів.
2
Сучасні теми для сучасних дітей
Дописувачі вказують, що програми не враховують сучасну дійсність, в якій живуть діти, та потреби, які ставить перед ними сучасний світ.
Коментатори програми з “Англійської мови” вказують, що серед тем “ситуативного спілкування” для учнів 5-9 класів зовсім не передбачено тем на вивчення “комп’ютера” та слів, які пов’язані з його використанням. Це при тому, що зараз використання різноманітних ґаджетів пронизує практично всі сфери людського життя.
Програма “Інформатики” також зазнала значної критики – дописувачі нарікають, що в ній закладено вивчення речей, які сучасні діти вміють робити починаючи з дошкільного віку.
3
Міжпредметні зв’язки
Більшість предметів, особливо споріднені, безпосередньо впливають на вивчення один одного.
Згідно з чинною програмою “Фізики” у 7 класі діти повинні вивчити тему “Пружність”, зокрема освоїти Закон Гука. Щоб зробити це повноцінно, вони вже мають освоїти вектори. При цьому тема вектори вивчається у “Математиці” лише у 8 класі. Тобто через рік.
Дописувачі, що висловлюють пропозиції до “Української літератури”, пропонують підсилити знання школярів з історії, інтегрувавши в програму тексти, в яких художньо зображують різні історичні події.
4
Менше теорії – більше практики
Вивчення предметів, в першу чергу, має бути орієнтоване на реальні навички – у цьому погоджуються коментатори до абсолютної більшості програм.
Дописувачі, що обговорюють програми з “Хімії”, пропонують “зменшити вивчення історичної складової законів”, щоб виділити більше часу на прикладне вивчення предмету.
Пропонується також зробити викладання більш жвавим, використовуючи твори відомих письменників-популяризаторів науки.
“Як Вам ідея подати органічну хімію як Айзек Азимов у своїх книгах “Мир углерода” і “Мир азота”. Чи можна це розглядати як варіант? Все-таки – це лише знайомство із органікою. І в 9 класі цей розділ має більше формувати світогляд і ціннісні орієнтації”, – пропонують на сторінці обговорення.
“Українську мову” також радять зробити більш прикладною – замінити частину творів і переказів текстів публіцистичного, наукового й художнього стилів, які передбачені програмою, на вироблення текстотворчих навичок у розмовно-побутовому стилі.
5
Врахування вікових особливостей дітей
Дописувачі вказують, що вимоги до деяких програм не відповідають ні можливостям, ні зацікавленням дітей, для яких написані.
Яскравий приклад – програма “Зарубіжної літератури” для 8 класу. Дописувачі зазначають, що у 8 класі діти не можуть глибоко і з розумінням оволодіти темою “Антична література”. По-перше, вона складна. По-друге, у більшості дітей вона не викликає зацікавленості.
Подібні пропозиції містить і програма з “Природознавства”. Наприклад, пропонують вилучити з програми вимогу “учень описує туманності різних типів та галактики різних типів”, “розрізняє типи туманностей і галактик”. Натомість радять залишити вивчення лише загального поняття про ці явища. На думку коментаторів, для 10-річних дітей ці теми заважкі.
Координатор проекту оновлення програм базової школи Сергій Горбачов відзначає, що найбільш активно триває обговорення програм з “Історії” та “Зарубіжної літератури”.
“На жаль, з основних природничих предметів – фізики та хімії – пропозицій не так багато. “Англійську мову” також обговорюють не так жваво, а інші іноземні мови отримують ще менше уваги громадськості. Сподіваємося, що цього тижня більше дописувачів захочуть приєднатися до нас та долучитися до оновлення програм”, – розказав директор СШ №148 м. Києва, вчитель зарубіжної літератури та медіаграмотності Сергій Горбачов.