У світі поширюється офісна практика “чистих столів”: коли в приміщенні немає нічого, крім найнеобхіднішого. Навіть фотографій чи милих особистих дрібничок.
На думку компаній, які впроваджують такий підхід, політика “чистих столів підтримує робочий простір у чистоті, організованості і професійності, тому є корисною”.
Група дослідників вирішила перевірити, чи це справді так, пише Тім Харфорд для TED.
Науковці вирішили поекспериментувати і подивитися, як офісне середовище впливає на працьовитість і як люди в ньому почуваються.
Психологи Алекс Гаслав і Крег Найт облаштували прості офіси.
Найняли на роботу людей, які мали проводити в офісах годину і виконувати адміністративну роботу. Перевіряти документи, наприклад.
Експерименти провели у 4 різних офісах.
Перший був “скромним”: чистий стіл, крісло, що обертається, олівець і папір.
Вчені швидко зрозуміли, що чистота простору гнітить.
“Ти не можеш розслабитись. Почуваєшся, як на виставці”, – розповів один з учасників.
Другий офіс мав ті ж елементи, що і перший. Його назвали “збагаченим”, бо він був прикрашений декором.
Великі принти демонстрували фотографії рослин. В офісі були декілька живих рослин у горщиках.
В “збагаченому” приміщенні продуктивність працівників була вищою, ніж у “скромному”.
Вони також краще почувалися.
Останні два офіси були облаштовані так само, як і другий. Але мали різницю у підходах до працівників.
Найуспішніший офіс дослідники назвали “уповноваженим”.
Учасників попросили розставити принти і рослини в офісі так, як вони хотіли.
Працівники могли забрати їх взагалі, щоб офіс був повністю “чистим”.
Сенс у тому, що вирішували самі працівники, а не їхні керівники.
Нвйважче людям було у четвертому офісі – “безправному”.
Спочатку вчені попросили облаштувати офіс, розставивши принти і рослини на свій смак.
Але коли працівники це зробили, дослідники повернулися і почали повертати все на попередні місця.
“Я хотів вдарити вас”, – сказав один з учасників після завершення експерименту.
“Уповноважений” офіс мав великий успіх: продуктивність тут була на 30% вищою, ніж у “скромному” офісі, і на 15% вищою, ніж у “збагаченому”.
“Збагачений” офіс мав середній результат, а “безправний” понижував продуктивність і моральний дух.
Психологи попросили учасників відповісти на ряд запитань. Наприклад, як би вони оцінили офіс, у якому працювали.
Учасникам сподобався “уповноважений” офіс, вони ненавиділи “скромний” і “безправний”, скаржачись, що їм було нудно чи навіть психологічно дискомфортно.
Якщо учасникам не подобався офіс, починала не подобатись і компанія, і їм не подобалось завдання, яке вони мали виконати.
Тому облаштований фізичний простір точно має значення.
Декорації – картини, рослини – роблять працівників щасливішими і продуктивнішими.
Але є щось важливіше за сам дизайн: люди, які його створили.
Найкращий варіант – це дати працівникам право облаштувати свій робочий простір самим.
Найгірше – це дати їм обіцянку автономності, а потім порушити її.
Психолог Робер Соммер підтвердив результати цього дослідження, оскільки його робота дала ті ж результати.
Він роками порівнював “важкі” і “м’які” архітектурні простори: як ті, які люди могли змінити, так і ті, які ні.
“Важкі” простори: де не відчиняються вікна, не можна змінити світло і кондиціонування, де крісла прикуті до своїх місць і не рухаються.
По суті, це в’язниця. Але цей тип в’язниці поширений у школах, різних публічних місцях, і робочих офісах.
За словами Харфорда, “божевільна чистота”, на жаль, поширюється у світі.
Агенство зі збору податків у Великій Британії у доповіді сказало, що наприкінці 2006 року працівників проінструктували забрати зі своїх робочих місць фотографії родини і сувеніри.
В іншій австралійській компанії робітникам наказали підтримувати “чисті” робочі місця за інструкцією, яка мала 11 сторінок:
“Чистий стіл означає, що наприкінці кожного дня на ньому мають залишатись лише монітор, клавіатура, мишка, ковбик для мишки, телефон, гарнітура до нього і одна фоторамка розміру A5”.
Хочете поставити на стіл якусь нагороду – ОК, але лише якщо заберете з нього фото. Рослини заборонені.